بازاریابی b2b چیست؟
نوشته شده در جمعه 23 تير 1402
بازدید : 329
نویسنده : احسان

در دنیای تجارت امروز، بازاریابی B2B یکی از عوامل کلیدی برای رشد و موفقیت شرکت ها در بازار بین المللی است. در این مقاله به اهمیت بازاریابی B2B، روش ها، استراتژی ها و ابزارهای مورد استفاده در این زمینه می پردازیم.

بازاریابی B2B چیست؟ معنا و مفهوم بازاریابی B2B
بازاریابی B2B به معنای بازاریابی کسب و کار به کسب و کار است. در این روش بازاریابی، شرکت ها به طور مستقیم با شرکت ها و سازمان ها برای جذب مشتریان خود همکاری می کنند. این نوع بازاریابی به دلیل ویژگی های خاص و روابط پیچیده بین شرکت ها نیازمند استراتژی ها و روش های خاصی است.

در بازاریابی B2B چه استراتژی هایی را باید بدانیم؟ اگر می خواهید پاسخ همه این سوالات را بدانید با سئوروز همراه باشید. بازاریابی B2B همانطور که از نام آن پیداست، ارائه محصولات و خدمات به سایر مشاغل و سازمان ها است. این روش بازیابی تفاوت های زیادی با بازاریابی B2C، یعنی بازاریابی مستقیم به مصرف کننده دارد.

به طور کلی، محتوای بازاریابی B2B آموزنده تر و واضح تر از B2C است. این به این دلیل است که تصمیمات خرید تجاری بیشتر بر اساس تأثیر نهایی است تا تصمیمات خرید مصرف کننده. بازگشت سرمایه (ROI) به ندرت توسط افراد عادی - حداقل در مفهوم پولی - مورد توجه قرار می گیرد، اما تمرکز اصلی تصمیم گیرندگان شرکتی است.

در محیط امروزی، بازاریابان B2B محصولات و خدمات را می فروشند تا از ذینفعان اصلی کمیسیون دریافت کنند. این یک محیط پیچیده و گاه چالش برانگیز ایجاد می‌کند، اما با دقیق‌تر شدن منابع داده، توانایی نقشه‌برداری از کمیسیون‌ها و دستیابی به خریداران با اطلاعات مرتبط و شخصی‌شده به میزان قابل توجهی بهبود می‌یابد.
تفاوت بین بازاریابی B2B و B2C
1- هدف: در بازاریابی B2B، مشتریان بر ROI، کارایی و تخصص تمرکز دارند. اما در بازاریابی B2C، مشتریان به دنبال معاملات و سرگرمی هستند، به این معنی که بازاریابی باید سرگرم کننده تر باشد.

2- انگیزه خرید: در بازاریابی B2B، مشتریان با منطق و انگیزه های مالی هدایت می شوند و به همین دلیل، کار بازاریابان B2B آسان تر است، در حالی که در بازاریابی B2C، احساسات مشتری مهم است.

3- محرک ها: در بازاریابی B2B مشتریان تمایل به آموزش دارند که مفهوم این نوع بازاریابی است. اما در بازاریابی B2C مشتریان علاقه مند به یادگیری هستند اما آن را برای تصمیم خرید ضروری نمی دانند.

4- فرآیند خرید: در بازاریابی B2B مشتریان تمایل دارند با حسابداران و فروشندگان کار کنند. اما در بازاریابی B2C، مشتریان دوست دارند مستقیماً از شرکت خرید کنند.

https://www.aparat.com/v/V7Xo3 سفارش تولید محتوا سئو شده

5- افراد درگیر در خرید: در بازاریابی B2B، مشتریان اغلب قبل از تصمیم گیری برای خرید نیاز به مشورت با سایر تصمیم گیرندگان و مافوق خود دارند. اما در بازاریابی B2C، مشتریان به ندرت نیاز به مشورت با دیگران قبل از تصمیم گیری برای خرید دارند.

6- اهداف خرید: در بازاریابی B2B، مشتریان برای رفع نیازهای بلندمدت خرید می کنند و در نتیجه چرخه های فروش طولانی تر، قراردادهای طولانی تر و روابط طولانی تر با شرکت ها ایجاد می شود. اما در بازاریابی B2C، مشتریان لزوماً به دنبال روابط طولانی مدت با شرکت ها و خریدهای طولانی مدت نیستند.

7- پیچیدگی محصول: محصولات بازاریابی B2B اغلب پیچیده تر هستند و خرید یک محصول صنعتی اغلب به تخصص قابل توجهی نیاز دارد. در حالی که برای یک فرد معمولی برای خرید یک کالای معمولی چنین تخصص لازم نیست.

8- محدودیت خرید: در بازاریابی B2B تعداد مشتریان محدودی وجود دارد، اما این تعداد کم میزان فروش را به میزان قابل توجهی تغییر می دهد، در حالی که در بازاریابی B2C برای کسب سود بیشتر باید مشتریان بیشتری داشته باشید، زیرا یک مشتری تعداد کاملا محدود است کالا را بخرید.

9- روابط: روابط شخصی در بازاریابی B2B از بازاریابی B2C اهمیت بیشتری دارد.

از آنجا که بازاریابان B2B با افراد کمتری کار می کنند، حفظ روابط با مشتری برای آنها آسان تر است و شرکت پول کمتری را برای پشتیبانی یک به یک یا خدمات مشتری خرج می کند. اما ارتباط صحیح با مشتری بسیار مهم است زیرا در این نوع بازاریابی وفاداری مشتری رکن اصلی دستیابی به سود مستمر است.

10- نوآوری: شرکت های B2B معمولاً در پاسخ به نوآوری که قبلاً اتفاق افتاده است، این نوآوری را انجام می دهند. کسب‌وکارهای B2C تمایل کمتری به ریسک‌گریزی دارند زیرا باید هوس‌ها، هنجارها و رفتار غیرمنطقی مصرف‌کننده را پیش‌بینی کرده و به آن واکنش نشان دهند. اما شرکت های B2B زمان و داده کافی برای واکنش به تغییرات دارند و در نتیجه نیازی فوری به نوآوری در این بازاریابی وجود ندارد.

11- بسته بندی: در سال های اخیر رشد زیادی در بسته بندی محصولات مصرفی مشاهده شده است زیرا بازاریابان B2C نه تنها به دنبال محافظت از محصولات خود هستند بلکه از بسته بندی به عنوان وسیله ای برای انتقال خواسته ها و خواسته ها برای رفع نیازهای مشتری استفاده می کنند. اما در بازاریابی B2B، بسته بندی، مانند محصول، اساساً یک هدف کاربردی دارد





به وبلاگ خود خوش امدید
نوشته شده در 0 0
بازدید : 599
نویسنده : احسان
با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...



صفحه قبل 1 صفحه بعد